Subject: FW: Jäätmereformist tulenev maksu- ja halduskoormus Eesti toidu- ja joogitööstusele
From: "MKM info"
To: "MKM info"
Date: Fri, 24 May 2024 09:10:40 +0300

From: Christman Roos <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >
Sent: Thursday, May 23, 2024 7:19 PM
To: Sandra Särav <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Cc: [email-masked] <mailto:[email-masked]>
Subject: Jäätmereformist tulenev maksu- ja halduskoormus Eesti toidu- ja 
joogitööstusele

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere, Sandra

Teisipäevase trehvamise jätkuks edastan Kliimaministeeriumist täna saadetud 
kirja ja ettekande. Kaasamiskoosolekul tuli esile mitmeid probleemkohti, mis 
vajaks enne eelnõu kokku panemist ära lahendada. Pakendiaktsiisi eest 
kaasvastutav Rahandusministeerium tõi mõned murekohad esile ka oma 
esitluses, mida isegi ametnikud nimetasid ’kainestavaks’. See räägib enda 
eest.

Praeguse pöördumise kolm kõige olulisemat punkti:

*	kõigi praeguste reformide voolus on Eesti toidu- ja joogitööstus 
enneolematu haldus- ja maksukoormuse surve all. Kohustusi tuleb nii EL kui 
kohalikult tasandilt, millega kaasneb hulganisti ebavajalikku bürokraatiat. 
Kokkuvõttes meie ettevõtjate konkurentsivõime langeb;
*	ainuüksi jäätmereformi raames plaanitud pakendiaktsiisi muudatused söövad 
Rahandusministeeriumi esialgsel hinnangul toidu- ja joogitööstuse kasumist 
5-10% (vt slaidid 22, 23). Seda arvestamata juba rakendunud käibemaksutõusu, 
suurenenud keskkonnatasusid, ees ootavat automaksu ja nurga taga hiilivat 
magusa joogi maksu. Sektor otseses mõttes lämbub;
*	Kliimaministeeriumi fookuses on plastik. Samas, toidu- ja joogitööstuses 
täna puudub arvestatav alternatiiv, mis tagaks võrdväärse toiduohutuse, aga 
ka toidujulgeoleku. Aktsiis peaks mõjuma pakendiinnovatsiooni motiveerivalt, 
kuid tegelik mõju on vastupidine – vabatahtlikele uuenduste taustal mõjub 
materjalipõhine maks hoopis karistusmeetmena ning seejuures unustatakse ära, 
et mitmed neist ettevõtetest on elutähtsa teenuse osutajad (toidujulgeolek), 
kes ei saa selle rolli eest riigilt midagi vastu.

Arvestades, et nähtavasti puudub riigil arusaam reformide ja maksude 
kumuleeruvast mõjust, palume leida võimalus ühiseks kohtumiseks sektori 
esindajatega. Võib-olla tuleks kaasata ka Rahandusministeeriumi eksperte, nt 
Velda Buldas. Tema sõnul puudub täna mudel, mis võimaldaks seda kumuleeruvat 
mõju muutujatega arvutada. Ehk saab siin ka MKMi andmete ja AI tiim toeks 
olla.

Kas järgmise kahe nädala jooksul leiduks aega ühiseks kohtumiseks? Kui mitte 
Sinuga, siis näiteks ministriga?

Parimate tervitustega

Christman

Christman Roos

Vanemkonsultant

 <mailto:[email-masked]> [email-masked]

Tel: 5740 2000

META / Rud Pedersen Group

 <http://www.metaadvisory.ee/> www.metaadvisory.ee

 <http://www.rudpedersengroup.com/> www.rudpedersengroup.com

From: Laurina Šinkejeva <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >
Sent: neljapäev, 23. mai 2024 17:35
Subject: Pakendiaktsiisi seaduse muudatused jäätmereformis - 21.05

Tere

Aitäh, kõigile, kes pakendiaktsiisi seaduse muudatuste arutelul osalesid. 
Nagu lubatud, saadan ettekande manuses.

Ootame teilt tagaisisidet pakendite maksustamise kohta:

*	Ettepanekud pakendimaterjalide loetelu sisustamiseks.
*	Ettepanekud maksumäärade osas, mis oleks sobivam ja aktsepteeritavam.
*	Kas ja milliseid soodustusi võiks teha väikestele PE-dele?
*	Mis võimalusi näete, kuidas müügipakendi ringlussevõttu suurendada (lisaks 
liigiti kogumise ja tekkekohalt kogumise süsteemi parandamisele ja 
ringlussevõtu võimekuse suurendamisele)?

Samuti on jätkuvalt oodatud kõik muud täiendavad konstruktiivsed mõtted ja 
ettepanekud, kui midagi jäi VTK ametlikku tagasisidesse lisamata.

Lugupidamisega

Laurina Šinkejeva
Nõunik | Ringmajanduse osakond
+372 5304 3653 |  <mailto:[email-masked]> 
[email-masked]
Kliimaministeerium | Suur-Ameerika 1, 10122 Tallinn, Eesti
 <http://www.kliimaministeerium.ee/> www.kliimaministeerium.ee